Terug Terug

Hoe schrijf je een boek?

In mijn vorige blog heb ik 5 redenen gegeven waarom iedere ondernemer een boek zou moeten schijven. In dit blog leg ik uit dat een boek schijven veel makkelijker is dan je denkt. Want je doet geen jaren over het schrijven van een goed boek. Een goed boek schrijf je in 1 avond. Op 1 a4-tje.

Waarom het schrijven van een boek geen jaren duurt

Veel mensen denken dat het schrijven van een boek een jarenlange worsteling vergt. Dat is pas waar als je van tevoren niet goed nadenkt voor wie je schrijft en waarom. Een uitgever is ook helemaal niet blij met stapels –vaak veel te dikke – manuscripten. Een uitgever is blij met 1 A4-tje waarop helder omschreven staat waarover het boek gaat en voor wie het boek bedoeld is. En jij als auteur bent daar ook mee geholpen.

Een boek in een A4-tje

Op het A4-tje moet in ieder geval staan voor wie het boek bedoeld is. Ook belangrijk is welk probleem de lezer heeft en hoe het boek dit probleem oplost. Daarna geef je aan welke hoofdstukken het boek heeft, wat de paragrafen zijn of er voorbeelden, oefeningen, casus of afbeeldingen in het boek komen. Vind je het lastig om deze stap te zetten? Maak dan een mindmap. In het midden zet je het probleem dat het boek oplost. En daar omheen alle vragen die de lezer over het probleem kan stellen. Als je deze mindmap in een logische volgorde zet, is de inhoudsopgave zo goed als klaar.

Het bepalen van de doelgroep

Een klassieke methode is om een doelgroep te beschrijven in termen van geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, welstandsklasse of functie. Ik vind dat zelden inspirerend. Om die reden werk ik graag met persona’s. Een persona is een beschrijving van een fictief persoon uit jouw doelgroep. Bijvoorbeeld: ‘Philip is 48 en werkt als leidinggevende bij Odidex, een bedrijf dat ICT-diensten levert aan grote bedrijven. Philip is getrouwd met Daniele en zij hebben drie kinderen. Ze wonen in een twee-onder-een-kapwoning in Driebergen. Philip vindt zijn werk erg leuk, maar de mensen uit zijn team geven steeds vaker aan dat de werkdruk te hoog oploopt’. Sommige auteurs zetten een foto van hun fictieve lezer op hun bureau. Op die manier vergeten zij nooit voor wie zij het boek schrijven.

Het bepalen van de omvang van het boek

Niets zo frustrerend als een prachtig manuscript schrijven en daarna van de uitgever horen dat het manuscript te dik is en de helft eruit moet. Hier is een trucje voor: als je weet wie de doelgroep is, dan kun je inschatten welke boeken de doelgroep leest. Philip uit het voorbeeld hierboven heeft het te druk voor het lezen van dikke pillen. In zijn boekenkast staan waarschijnlijk wel boeken zoals Dromen, durven doen van Ben Tiggelaar. Dit boek heeft 152 pagina’s met gemiddeld 210 woorden per pagina. De totale omvang is dus ongeveer 32.000 woorden. Verdeel deze woorden over de paragrafen in jouw inhoudsopgave en schrijf vooral geen woord meer dan dat.

Het toevoegen van extra diensten aan je boek

Waarom wil je graag een boek uitgeven? Waarschijnlijk omdat je jouw kennis wilt overdragen of jouw expertise wilt laten zien. Dat is natuurlijk prima, maar een boek is ook bij uitstek geschikt om jezelf te profileren of de marketing van jouw bedrijf of organisatie aan te jagen. Denk daarom van te voren na op welke manier jij in contact komt met de lezer van jouw boek.

Hulp nodig?

In één avond kun je de inhoudsopgave van jouw boek opstellen, weet je welke vraag je in welke paragaaf moet beantwoorden en hoeveel woorden iedere paragraaf mag bevatten. Eigenlijk ben je nu zo goed als klaar, want de rest is een kwestie van de vragen beantwoorden en voilà, jouw boek is af!

Bij traditionele uitgevers is het zwart of wit: de uitgever wijst het manuscript af of geeft het boek uit. Maar soms zit je als ondernemer of expert zo dicht op de materie dat het lastig is om in je eentje de doelgroep en de inhoudsopgave te bepalen, terwijl je toch een interessant verhaal te vertellen hebt. In dat geval kan S2 uitgevers je helpen. Ook kunnen wij je helpen bij het bepalen van de marketingfunnel, zodat het uitgeven van een boek leidt tot klanten die ook andere diensten van je afnemen.

Heb je nog vragen over het schrijven of uitgeven van een boek (of een app, game of website)? Laat het mij dan weten (stella@s2uitgevers.nl), wie weet kan ik je vraag beantwoorden in een volgende blog.