Terug Terug

Van expert naar autoriteit

Eigenlijk zou iedere expert een boek moeten schrijven. Of tenminste: iedere adviseur, psycholoog, consultant of ondernemer die zijn eigen model, idee, gedachtengoed of visie ‘verhandelt’. En wel hierom.

1 Een boek verandert de manier waarop je naar jezelf kijkt

Het schrijven van een boek is een innerlijke reis. Je ontdekt niet alleen wat je allemaal al weet, maar je leert ook waar je valkuilen liggen. Vind je het lastig om een goede structuur te maken of vind je het moeilijk om te bepalen wanneer het manuscript echt ‘af’ is? Dezelfde uitdagingen die je in het klein tegenkomt bij het schrijven van een boek, komen ook op je pad bij het uitbouwen van jouw bekendheid als expert. Daarnaast geeft niets zoveel voldoening als het voor de eerste keer vasthouden van jouw boek met hierin jouw kennis en deskundigheid. Door het schrijven van een boek leer je jezelf beter kennen en ga je jezelf met andere ogen bekijken.

2 Een boek verandert de manier waarop anderen naar jou kijken

Ik hoor het terug van al mijn auteurs: jouw naam op een omslag verandert de manier waarop anderen over je denken en over je praten. Na het publiceren van een boek word je een autoriteit op jouw vakgebied. Dat was je misschien al, maar door het uitbrengen van een boek weten anderen het ook en gaan anderen je ook als zodanig behandelen.

3 Een boek kan de basis zijn om beter in contact te komen met jouw opdrachtgevers

Geef je een boek uit volgens de methode van S2 uitgevers, dan voegen wij iets aan je boek toe waardoor je rechtstreeks in contact komt met je (potentiële) opdrachtgevers. Dit ‘iets’ kan een workshop zijn, maar ook een link naar jouw website. Op die manier weet je wie je klanten zijn, kun je je (potentiële) klanten op een positieve manier benaderen en onderscheid je jezelf van concurrenten. Ook als je je boek niet uitgeeft volgens de S2-methode, raad ik je aan om na te denken over wat je verder wilt met de lezers van je boek (naast dat ze je boek lezen natuurlijk).

4 Een boek brengt anderen in contact met jou

Heb jij wel eens tegen een collega of medewerker gezegd: ’Als je daar meer over wilt weten, moet je echt dat boek eens lezen’? Precies, er zijn maar weinig producten die zoveel worden aanbevolen als een boek. Klanten zullen jouw diensten misschien niet zo snel aanbevelen, maar als je een boek hebt geschreven, raden ze elkaar wel jouw boek aan. Een boek is daarom het middel bij uitstek om niet alleen in contact te komen met jouw klanten, maar ook met de collega’s of vakgenoten van jouw klanten.

5 Met het uitgeven van een boek kun je omzet genereren

Als jouw boek bij een traditionele uitgever wordt uitgegeven, krijg je waarschijnlijk alleen maar de royalties. Bij S2uitgevers hebben wij het omgedraaid: de auteur krijgt alle omzet en de uitgever de ‘royalties’. Op die manier kan het schrijven van een boek voor een auteur ook wat opleveren of bijdragen aan het marketingbudget. Auteurs zijn vaak zo blij dat hun boek wordt uitgegeven, dat ze vergeten om goede afspraken met de uitgever te maken. Ook als je besluit om je boek uit te laten geven bij een traditionele uitgever, is het zaak om kritisch te kijken naar wie welk deel van de omzet krijgt en wat die partij voor zijn omzetdeel doet. Daarbij kan het handig zijn om te weten hoe de kostenstructuur van een boek eruit ziet. De uitzending van De Rekenkamer geeft veel inzicht: http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/seizoen-8-2014/afleveringen/27-11-2014/.

Heb je besloten om nu eens echt te starten met een schijven van een boek? Dan hoop ik dat je niet vergeet te genieten van het schrijfproces!

Stella de Jager
uitgever