Terug Terug

Uitgevers zijn oplichters

Laatst las ik het weer ergens: als je een goed boek wilt uitgeven dan moet je naar een traditionele uitgever. En dat alle andere uitgevers rotzooi uitgeven. Dat is ongeveer hetzelfde als beweren dat je een kwalitatief goede auto alleen kunt kopen en dat alle leaseauto’s slecht zijn. Ik zal dat proberen toe te lichten.

Stel, je wilt een boek uitgeven. Als je je manuscript dan naar een traditionele uitgever stuurt, zal de uitgever nagaan of dit manuscript bij de uitgeverij past. Als hij besluit dat dit het geval is, dan investeert de uitgever in jouw boek: hij betaalt de redacteur, de vormgever, de drukker en de marketing. En omdat de uitgever betaalt, neemt hij ook alle beslissingen. Nadat een kalenderjaar is afgelopen, sluit de uitgever de boekhouding en berekent hij hoeveel exemplaren van jouw boek verkocht zijn. Vervolgens krijgt de auteur een royaltie over de verkopen van het boek. Meestal is dat tussen de 10% en 15%. Is jouw naam Jamie Oliver of J.K. Rowling, dan kunnen die percentages nog wat oplopen en dan krijg je ook voorafgaand aan het verschijnen van het boek vaak een voorschot.

Voor veel auteurs is dit een prachtige samenwerking: de uitgever investeert en je hoeft zelf verder nergens meer naar om te kijken. De uitgever biedt jou een warm bad en je kunt je volledig richten op het schrijven van je boek. Er is echter ook een groep auteurs die met dit type samenwerking minder goed uit de voeten kan. Bijvoorbeeld als je een boek wilt uitgeven om jouw onderneming of expertise te promoten. Dan is het namelijk fijn als je zelf alle beslissingen kunt nemen over hoe het boek eruit komt te zien of de marketing. In dat geval kun je er voor kiezen om het boek helemaal zelf uit te geven, bijvoorbeeld via een POD-uitgever. Of je kiest voor een facilitaire uitgever. Bij een facilitaire uitgever investeert de auteur en neemt de auteur ook alle beslissingen. De uitgever coacht en adviseert jou. Bijvoorbeeld over welke redactie jouw boek nodig heeft, welke vormgeving past, welke drukker de beste kwaliteit biedt voor de laagste prijs en met welke marketing jij jouw doelen bereikt. Bij een facilitaire uitgever krijgt een auteur vervolgens ook alle omzet. Bij S2uitgevers ontvangt de auteur ieder kwartaal de omzet van de verkochte boeken. S2uitgevers krijgt hier een commissie over. Het grote voordeel van dit model is dat je als auteur zelf de regie voert over je eigen boek. Het is dan veel makkelijk om het boek aan te laten sluiten op bijvoorbeeld jouw missie, jouw website of de marketing van jouw organisatie. Ook zie ik steeds meer- vooral jonge – auteurs die het belangrijk vinden om de beslissingen te nemen en die het avontuur leuk vinden. Dat dit aansluit bij een trend blijkt wel uit het feit dat steeds meer bestsellerauteurs zoals Paulien Cornelisse besluiten om hun boek niet meer bij een traditionele uitgever uit te geven.

Nu weer even terug naar de rotzooi. In de autobranche zijn er tweedehands autoverkopers die je niet vertellen dat de krukas stuk is en dat de kilometerstand is teruggedraaid. Natuurlijk zijn dat soort types er ook in de uitgeefbranche, zowel onder traditionele uitgevers als POD-uitgevers als facilitaire uitgevers. Maar als het traditionele uitgeefmodel geen kwaliteitskeurmerk meer is, hoe herken je dan een goede uitgever? Ik geef altijd het advies om te letten op twee zaken: transparantie en trackrecord. Een uitgever moet jou duidelijk kunnen maken wat iets kost, wat je krijgt voor je geld en waar hij zijn inkomsten vandaan haalt. Ook kun je naar het trackrecord van de uitgever kijken. Zo heeft S2uitgevers meerdere titels in de Top 10 van Managementboek, meerdere titels genomineerd als Managementboek van het Jaar, de prijs voor beste non-fictieboek van Schrijven Magazine en mag je al onze auteurs bellen om te vragen wat ze van ons vinden.

Daarnaast adviseer ik je om je hoede te zijn als een van de volgende zaken zich voordoet:
• In het auteurscontract moet je alle rechten afstaan;
• In het auteurscontract wordt de auteur verplicht op zelf boeken in te kopen, vaak tegen verkoopprijs of iets hieronder. Er zijn traditionele uitgevers die vooral leven van de inkoop van hun eigen auteurs.
• De uitgever stelt geen eisen aan het manuscript en koppelt je ook niet aan een redacteur of corrector.
• De uitgever factureert aan de auteur hoge prijzen voor het drukken van boeken. Sommige uitgevers hebben als businessmodel dat ze een marge leggen op de drukken van de boeken, dat kan natuurlijk, maar dan moet de uitgever daar wel transparant over zijn.
• De uitgever is niet transparant over wat hij voor je gaat doen op het gebied van marketing en promotie.

Kortom, net als je een auto kunt kopen of leasen zijn er bij het uitgeven van een boek verschillende uitgeefmodellen. Het voordeel is dat je kunt kiezen welk model het beste bij jouw situatie past. En in alle gevallen is het raadzaam om de uitgever te vragen om de motorkap even open te doen, zodat je kunt zien wat eronder zit.

Stella de Jager
uitgever